by Oceanic

Czy zdrowe jedzenie może powodować trądzik?

13 listopada 2018
Autor: Natalia Bobowik
Czy zdrowe jedzenie może powodować trądzik?
Podziel się

Podstawowe informacje o trądziku zna zapewne każda z nas. Najczęściej trądzik jest spowodowany zmianami hormonalnymi charakterystycznymi dla okresu dojrzewania. Czasem przyczyną jego powstawania są zakażenia bakteryjne. Jeśli borykasz się z tego rodzaju zmianami skórnymi, wiesz również, że konserwanty, sztuczne barwniki zawarte w jedzeniu czy nadmiar cukru również wpływają szkodliwie na stan skóry. Co jednak, jeśli trądzikowe zmiany pojawiają się mimo leczenia i przestrzegania zdrowej diety?


Nadmiar błonnika – kiedy szkodzi?

Jeśli twoja dieta obfituje w pełnoziarniste produkty zbożowe oraz surowe owoce i warzywa, może okazać się, że błonnik w nich zawarty powoduje podrażnienie błony śluzowej żołądka i jelit. Jeśli dodatkowo towarzyszy temu ból, niestrawność, nadmierne wzdęcia czy gazy, warto byłoby odciążyć przewód pokarmowy.
Dlatego warzywa spożywaj w postaci gotowanej lub przetartej. Obieraj owoce, które mają twardą skórkę. Musli zamień na płatki owsiane i dobrze je ugotuj, a zamiast chleba razowego sięgnij po mieszany lub nawet jasny.

Pamiętaj też, że nie wszystkie tłuszcze roślinne są zdrowe.

Nadmiar nabiału i mięsa – niewskazany przy zaburzeniach hormonalnych
Jeśli miesiączkujesz nieregularnie, twój trądzik zapewne jest spowodowany nieprawidłowym wydzielaniem hormonów. Jeśli borykasz się z tzw. trądzikiem dorosłych, być może przyczyną jest nadmiar androgenów lub zaburzone wydzielanie insuliny.
Moja rada: udaj się do endokrynologa lub ginekologa, aby wykonać odpowiednie badania. I zacznij zwracać uwagę na ilość i jakość nabiału oraz mięsa, jaka znajduje się w twojej diecie.
Niestety nabiał i mięso, szczególnie te o niskiej jakości, zawierają śladowe ilości hormonów oraz antybiotyków. Ma to wpływ na poziom hormonów w organizmie oraz na stan flory bakteryjnej.
Dlatego spożywaj umiarkowane ilości nabiału. Jedną, dwie porcje dziennie, najlepiej w postaci sfermentowanej. Możesz również spróbować roślinnych zamienników – mleczek roślinnych czy tofu, mięso zastąpić nasionami roślin strączkowych.

Nadmiar lub niedobór tłuszczów – potrzebna równowaga
Zarówno zbyt duża jak i zbyt mała ilość tłuszczu w diecie może powodować zmiany skórne. Ograniczenie tłuszczu występuje najczęściej u osób odchudzających się, które spożywają odtłuszczone mleko, jogurty, sery. Unikają też masła oraz oleju do przygotowywania potraw.
Może to doprowadzić do niedoboru witamin A, E i D, które są rozpuszczalne jedynie w tłuszczach a odgrywają znaczącą rolę w procesach odbudowy skóry.
Nadmiar tłuszczu jest szkodliwy przede wszystkim, gdy stosuje się tłuszcz złej jakości, przetworzony. Tłuszcz ukryty w produktach typu fast-food jest utleniony i zawiera dużo wolnych rodników, które uszkadzają różne struktury w organizmie, w tym również skórę.
Pamiętaj też, że nie wszystkie tłuszcze roślinne są zdrowe. Mówię tu głównie o kwasach tłuszczowych omega-6, zawartych np. w oleju słonecznikowym, kukurydzianym, sojowym czy orzeszkach ziemnych. Są to tłuszcze działające prozapalnie. Zmniejsz ich ilość, jednocześnie dostarczając organizmowi tłuszczów z rodziny omega-3, które znajdziesz w tłustych rybach morskich, owocach morza czy oleju lnianym.

Najważniejsza konkluzja dotycząca wpływu pożywienia na trądzik jest taka: obserwuj swoją skórę, kiedy wprowadzasz zmiany. Być może korzystne dla ciebie będzie wprowadzenie lekkostrawnej diety, a być może ograniczenie lub wykluczenie nabiału.

Każdy organizm jest inny. Eksperymentuj, testuj, obserwuj i uzbrój się w cierpliwość. A przede wszystkim nie stresuj się, bo stres ma niekorzystny wpływ także i na skórę 🙂

    Natalia Bobowik
    autor: Natalia Bobowik

    Absolwentka Dietetyki Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Z sukcesami pracuje w gdańskiej filii poradni dietetycznej Mój Dietetyk. W pracy stawia na układanie jadłospisu dostosowanego do trybu życia klienta, uwzględniając jego preferencje czasowe i smakowe oraz na świadomą i konsekwentną poprawę nawyków żywieniowych klienta. Największą motywacją są dla niej efekty uzyskiwane przez klientów, ich radość ze zmiany trybu życia oraz lepsze wskaźniki stanu ich zdrowia. Właściwa dieta to również piękna skóra , a wyzwanie piękna poprzez odpowiednie odżywianie wcale nie musi być trudne – praktyczne wskazówki będą kierunkowskazem na zdrowej drodze do urody.

    Interesujący temat? Wypróbuj:

    seria kosmetyków

    AA EMOJI

    Zobacz także