by Oceanic

CrossFit – czy to dla mnie?

18 października 2016
Autor: dr Lucyna Kiszczak
CrossFit – czy to dla mnie?
Zdjęcie: yurok/shutterstock.com
Podziel się

CrossFit to pierwszy w historii treningu fitness metodycznie opracowany program treningowy, opierający się na zasadach profesjonalnego treningu sportowego, ale przeznaczony dla osób aktywnych fizycznie, które po prostu chcą być fit.

Dlatego właśnie nie powinnaś obawiać się CrossFit, myśląc że nie jest dla ciebie. Wręcz przeciwnie – ten program treningowy został stworzony dokładnie po to, aby dać ci najlepsze narzędzie do zachowania dobrej formy i wyrzeźbienia pięknej sylwetki.

CrossFit zawiera elementy zapożyczone z różnych sportów, jak gimnastyka, kettlebells, lekka atletyka i trening ze sztangą. Dzięki temu umożliwia wszechstronny rozwój ciała. To znaczy, że trening ten nie skupia się tylko na budowie wydolności tlenowej, jak na przykład biegi długodystansowe, albo tylko na rzeźbieniu mięśni, jak fitness sylwetkowe. Ten trening ma charakter kompleksowy i uczyni z ciebie zwinną kotkę, która jest tak silna, szybka, wytrzymała, że poradzi sobie z każdym zadaniem sprawnościowym na sali treningowej czy poza nią. Dodatkowo CrossFit – dzięki intensywności i kombinacji ćwiczeń – daje piękną, silną i szczupłą sylwetkę. Jestem przekonana, że pokochasz atmosferę treningów CrossFit. Koledzy będą cię motywować i dopingować, a po treningu będziecie zostawać w klubie, żeby podzielić się wrażeniami albo po prostu pogadać czy umówić się całą grupą na wspólne wyjście do kina. W każdym razie to, że nawiążesz nowe znajomości masz jak w banku.

Trening CrossFit zaczyna się rozgrzewką z elementami mobility, która uelastyczni i przygotuje twoje ciało do dalszych ćwiczeń. Następnie – w zależności od klubu i wybranych zajęć – może pojawić się nauka techniki, na przykład przysiad, progresje do podciągania na drążku czy wymach kettlebell, tak zwany swing. Mogą pojawić się też ćwiczenia wzmacniające, wykonywane na własnym ciężarze ciała lub ze sztangą. Kluczowym elementem treningu będzie na pewno WOD czyli workout of the day – zadanie dnia. WOD składa się z kombinacji ćwiczeń, które zaangażują do pracy wszystkie partie mięśni, a ty postaraj się wykonać je wszystkie najpoprawniej technicznie i w najlepszym tempie, na jakie możesz sobie pozwolić.

Nad programowaniem wszystkich treningów w klubie CrossFit czuwa Head Coach czyli główny trener, który układa treningi, dbając o twoje bezpieczeństwo i postępy. To on poinstruuje cię, jak wykonać ćwiczenia oraz jak je „zeskalować”, czyli jak dobrać poziom trudności do twoich możliwości. Jedną z zasad CrossFit jest „oczekuj nieprzewidywalnego”, co oznacza, że zestaw ćwiczeń jest programowany przez trenera i nie wiesz co cię czeka, zanim nie wejdziesz na salę. Kop adrenaliny i dreszczyk emocji gwarantowany za każdym razem, kiedy spojrzysz na whiteboard (tablicę z ćwiczeniami) przed treningiem. Nieraz pomyślisz „o nie, jak ja nie lubię double unders (podwójny przeskok na skakance)”, a po WOD będziesz szczęśliwa i dumna z siebie, bo nieoczekiwanie udało ci się zrobić kilka powtórzeń z rzędu więcej niż ostatnio.

Codziennie mnóstwo ludzi idzie na swój pierwszy trening CrossFit, więc na pewno nie będziesz jedyną osobą, która nie wie co to „ring row” lub „amrap” albo po co crossfiterom te wysokie skarpetki.

CrossFit może być uprawiany przez każdą osobę bez względu na stopień zaawansowania – poziom trudności zadań jest dobierany indywidualnie. Jeśli idziesz na trening CrossFit po raz pierwszy nie wstydź się, podejdź do trenera i powiedz że dopiero zaczynasz swoją przygodę z tym programem. Codziennie mnóstwo ludzi idzie na swój pierwszy trening CrossFit a trenerzy w klubie codziennie przedstawiają im podstawy, więc na pewno nie będziesz jedyną osobą, która nie wie co to „ring row” lub „amrap” albo nie wie, po co crossfiterom te wysokie skarpetki. Po prostu dołącz i ciesz się z możliwości uprawiania fitness na najwyższym poziomie.

Niezależnie czy lubisz dynamiczne ćwiczenia i nowe wyzwania, czy wolisz trenować spokojnie w swoim tempie – CrossFit jest dla ciebie. To ty decydujesz o tym, jak intensywny ma być twój pogram. Trening ten daje ci najbardziej profesjonalne narzędzia i wiedzę, która pozwala wyrzeźbić piękną sylwetkę, ale też hartuje ducha i ciało. Ponadto w grafiku klubu CrossFit znajdziesz różne zajęcia, które możesz dowolnie kompilować. Znajdziesz tam nie tylko WOD, ale też: trening mobility, przypominający zajęcia z jogi; gimnastykę, gdzie nauczysz się jak trenować z własnym ciałem lub olimpijskie podnoszenie ciężarów, gdzie poznasz zasady władania sztangą z precyzją, z jaką samuraj włada mieczem. Jeśli nie wiesz jak zaplanować te wszystkie atrakcje w ciągu tygodnia – zapytaj trenera. Z chęcią pomoże, ponieważ klub CrossFit to nie zwykły klub fitness a szkoła treningowa, w której twój rozwój, osiąganie kolejnych celów i poznawanie swoich możliwości są najważniejsze. A przy okazji wyrzeźbisz piękną sylwetkę i poznasz nowych ludzi. Czy może być lepiej? Sprawdź więc, gdzie jest najbliższy klub CrossFit i ruszaj na podbój.

dr Lucyna Kiszczak
autor: dr Lucyna Kiszczak

Emanuje pozytywną energią o potencjale sprawczym – jest doskonałym motywatorem do działania i życia w równowadze osiąganej dzięki higienie ruchu, żywienia oraz sposobowi myślenia i podejmowania decyzji życiowych. Trener personalny, instruktor CrossFit oraz rekreacji ruchowej: fitness, samoobrona oraz narciarstwo zjazdowe, konsultant klubów sportowych i fitness w całym kraju. Zafascynowana tematyką terapii ruchem, odżywiania i psychosomatyki. Jej motto to „respect the movement” – i właśnie do ruchu będzie was inspirować.

Zobacz także