by Oceanic

Zaczerwienienie? Wysypka? Co jeść, żeby uniknąć problemów ze skórą.

18 sierpnia 2016
Autor: Natalia Bobowik
Zaczerwienienie? Wysypka? Co jeść, żeby uniknąć problemów ze skórą.
Zdjęcie: Elena Schweitzer/shutterstock.com
Podziel się

Podrażnienia skóry i wysypki mogą mieć różne przyczyny. Nieprawidłowa pielęgnacja, używki, ostre przyprawy mogą spowodować niechciane zmiany na skórze, które będziesz starała się ukryć za wszelką cenę. A może po prostu twoja skóra jest wrażliwa nawet na pozornie neutralne produkty jak chleb czy mleko? Spróbuj zadbać o to, aby twoja dieta zawierała produkty, które bezsprzecznie jej nie zaszkodzą lub wręcz przeciwnie – zapewnią jej dodatkową ochronę.

Ryby, oleje roślinne

Są to produkty, w których znajdziesz, tak potrzebne skórze, kwasy tłuszczowe omega-3. Ta nazwa jest obecnie bardzo popularna i często używana w kontekście zdrowego żywienia, ale z czym dokładnie się wiąże? Wspomniane kwasy omega-3 to tłuszcze o działaniu przeciwzapalnym. Wzmacniają odporność na choroby, zanieczyszczenia oraz toksyny. Działają ochronnie również na skórę – zapobiegają powstawaniu wysypki, krost oraz podrażnień. Dlatego sięgaj po tłuste ryby morskie (łosoś, śledź, makrela). Ale uwaga – spożywaj je na zimno, gdyż kwasy omega-3 ulegają zniszczeniu w wysokiej temperaturze. Wśród olejów roślinnych warto stosować olej z wiesiołka, rokitnika lub olej lniany. Będą świetnym dodatkiem do sałatek i koktajli owocowych.

Zielone i pomarańczowo-czerwone warzywa

Te kolory zasługują na szczególną uwagę. Zielone produkty są wartościowe odżywczo ze względu na zawartość chlorofilu – barwnika który doskonale dotlenia skórę i pomaga walczyć z wolnymi rodnikami. W warzywach pomarańczowo-czerwonych znajdziesz za to beta-karoten, barwnik roślinny, który wspomaga odnowę naskórka. A zatem sałatka z brokułem, smoothie ze szpinaku i banana, surówka z marchewki lub zupa krem z pomidorów będą doskonałym orężem w batalii o zdrową skórę.

Mleko roślinne (zamiast krowiego)

Często zdarza się, że oprócz wrażliwości na różne czynniki zewnętrzne, skóra źle reaguje na niektóre pokarmy.

 

Mleko krowie jest dość dobrze rozpoznanym alergenem. Jeśli powoduje u ciebie wysypkę, krosty i zaczerwienienia, zastąp je mlekiem roślinnym. Najbezpieczniejsze będzie mleko ryżowe. Możesz też spróbować mleka kokosowego, migdałowego czy owsianego. Ale ostrożnie –może się jednak zdarzyć, że mleka orzechowe również będą podrażniać twoją skórę.

Bezglutenowe ziarna

Mimo że moda na żywienie bezglutenowe powoli mija, coraz częściej okazuje się, że eliminacja glutenu z diety łagodzi objawy niektórych chorób. Gluten znajdziesz w produktach z pszenicy, żyta, jęczmienia i owsa (choć sam owies nie zawiera glutenu, może być zanieczyszczony innymi zbożami). Zamiast nich możesz używać produktów z gryki, prosa, ryżu i amarantusa. Na polskim rynku dostępne są mąki, makarony i kasze bezglutenowe, które z powodzeniem zastąpią standardowe produkty.

Kasza jaglana

Należy do zbóż bezglutenowych, chociaż brak glutenu nie jest jej jedyną zaletą. Zawiera wiele witamin i składników mineralnych, w tym krzem, który wspomaga skórę, włosy i paznokcie. Jako jeden z niewielu produktów skrobiowych kasza jaglana ma właściwości odkwaszające organizm, a właśnie zakwaszenie organizmu może być przyczyną problemów z cerą. Zatem wypróbuj jaglankę zamiast owsianki na śniadanie oraz dołącz kaszę do obiadu. Możesz jej użyć również w sałatce w miejsce makaronu.

Woda

Takie banalne, a tak ważne. W walce o piękną skórę nie zapominaj o wodzie. Sześć szklanek dziennie to minimalna ilość, jakiej potrzebuje twój organizm. To właśnie woda pomaga usunąć zgromadzone w nim szkodliwe substancje. Dodatkowo, jeśli dodasz do niej soku z cytryny lub aloesu, wzmocnisz jej działanie. Aloes pomaga łagodzić stany zapalne w całym organizmie, w tym również w skórze. Pamiętaj, jeśli jesteś bardzo aktywna lub przebywasz w wysokiej temperaturze (upalne lato, sauna, praca), potrzebujesz więcej wody niż standardowe sześć szklanek. Podobnie jest zimną w czasie dużych mrozów.

Ekologiczne mięso

Mimo, że wegetarianizm i weganizm są ostatnio tak popularne, dobrej jakości mięso jest nam bardzo potrzebne. Kluczem jest jednak ilość oraz sposób przyrządzenia. Tłuste mięso lub przyrządzone wg tradycji polskiej kuchni (smażenie lub pieczenie z dodatkiem oleju) jest ciężkostrawne i obfituje w nasycone kwasy tłuszczowe, które sprzyjają powstawaniu podrażnień skóry. Chude, pochodzące z ekologicznych hodowli gatunki mięsa nie zawierają antybiotyków i innych szkodliwych substancji. Dostarczą one witaminy PP, której niedobór może powodować zaburzenia w złuszczaniu i regeneracji naskórka. Jeśli jednak jesteś wegetarianką, zadbaj by w twojej diecie znalazły się orzechy arachidowe, migdały i pełne ziarna zbóż, które dostarczą ci odpowiedniej ilości tej witaminy.

A zatem tych siedem produktów (lub grup produktów) pomoże twojej skórze odzyskać młodzieńczy blask i zapewni skuteczną ochronę, działając od wewnątrz. Spróbuj włączyć je do swojej diety i obserwuj zmiany. Pierwsze efekty powinnaś zauważyć już po kilku dniach.

Jeśli oprócz tego zadbasz o właściwą pielęgnację, będziesz unikać słodyczy, fast-foodów i ostrych przypraw, po kilku tygodniach nie będziesz mogła wyjść z podziwu. 🙂

 

Natalia Bobowik
autor: Natalia Bobowik

Absolwentka Dietetyki Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Z sukcesami pracuje w gdańskiej filii poradni dietetycznej Mój Dietetyk. W pracy stawia na układanie jadłospisu dostosowanego do trybu życia klienta, uwzględniając jego preferencje czasowe i smakowe oraz na świadomą i konsekwentną poprawę nawyków żywieniowych klienta. Największą motywacją są dla niej efekty uzyskiwane przez klientów, ich radość ze zmiany trybu życia oraz lepsze wskaźniki stanu ich zdrowia. Właściwa dieta to również piękna skóra , a wyzwanie piękna poprzez odpowiednie odżywianie wcale nie musi być trudne – praktyczne wskazówki będą kierunkowskazem na zdrowej drodze do urody.

Zobacz także